مدرسه آنلاین ، تیزهوشان آنلاین
                                                        
درباره وبلاگ

سلام دوستان
من محمد امین کاتب صابر به عنوان مدیر وبلاگ، ورود شما را به این وبلاگ خیر مقدم عرض می نماییم امید که با نظراتتان ما را هرچه بیشتر برای بهتر کردن مقالات و مطالب و آموزش ها یاری دهید.
با تشکر
مدیر وبلاگ : محمد امین کاتب صابر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بازدید: چهارشنبه 22 دی 1389 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

سلام دوستان

اگر چند وقت پیش مطلب وبلاگ من راجع به روبات های نظامی رو خونده باشید یه چیزهایی تو ذهنتون از روبات های نظامی ، کارکردشون و تکنولوژی هاشون دارید اما اگر هم تا حالا نخوندید ، اشکالی نداره به لینک زیر برید

لینک پست روبات های نظامی

بعد هم برای اونایی که اینو خوندن یا از قبل با علم رباتیک آشنان یه مقاله در مورد یه روبات نظامی اوردم که مطمئنم براتون جالب خواهد بود. این ربات به نام کراشر می تونه وزن های بالا رو حمل کنه، ماشین های دیگه رو له کنه و از روی جوب های آب بگذره و حتی از دیوار هم بپره و ... اگه باور ندارید همین الان می تونید به ادامه مطلب برید که مطمئن بشید من داستان GTA IV رو تعریف نمی کنم این یه واقعیته .....

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : تكنولوژی و فناوری، 
برچسب ها : روبات، روبات نظامی، روباتیک، علم روبات ها، تکنولوژی، علم، روبات های عجیب، جدید ترین روبات ها، آموزش ساخت روبات، روبوکاپ، روبو، روبات کراشر، آموزش، آموزش روباتیک، علم روباتیک، آموزش های مجانی، آموزش روبات، مقالات، Atmega 8، atmega 16، atmega 32، atmega 64، avr، آموزش ای وی آر، جدید، تکنولوژی های نو، علم روبات، جدید ترین روبات های نظامی، مدرسه آ«لاین، تیزهوشان آنلاین، دبیرستان، دبیرستان آنلاین، دبیرستان تیزهوشان، تیزهوشان، مراکز تیزهوشان، مراکز تیزهوشان آنلاین، مرجع نمونه سوالات تیزهوشان، مرجع نمونه سوالات دبیرستان، ربات هوشمند رباتیک، ربات جنگجو، رباتیک نادکو، تعقیب خط، حل ماز، بازی هوش مصنوعی، ربات انسان نما، رباتیک دانش آموزی، ربات مسیر یاب روباتیک، رباتیک دانشجویی، ساخت ربات، ربات ها، مسابقات رباتیک، ربات،




سلام دوستان

امروز یه خورده داخل آرشیوم رو گشتم و یه امتحان اجتماعی نوشته آقای نادب پیدا کردم که اون هم تو مدرسمون برگزار شده فکر کنم اگه نمونه سوالاتشو با نمونه سوال های سال 87 که تو پست قبل هست یه مطابقت بدید چند نمونه سوال کلیدی که حتما تو امتحان امسالتون میاد رو پیدا کنید. پس دانلود کنید و لذت ببرید....

 

دانلود نمونه سوالات





نوع مطلب : سوالات مطالعات اجتماعی و جغرافیا، 
برچسب ها : مطالعات، مطالعات اجتماعی، مطالعات اجتماعی 1، مطالعات اجتماعی دبیرستان، مطالعات اجتماعی اول، مطالعات سال اول دبیرستان، نمونه سوالات اجتماعی، نمونه سوالات مطالعات، نمونه سولات مطالعات اجتماعی 1، نمونه سوالات جالب، نمونه سوالات اجتماعی 1، نمونه، سوال، نمونه سوالات نوبت اول، نمونه سوالات نوبت دوم، نمونه سوالات نوبت اول اجتماعی، نمونه سوالات نوبت اول مطالعات، نمونه سوالات نوبت اول مالعات اجتماعی، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان آنلاین، تیزهوشان دبیرستان، آنلاین، مدرسه، مطالعات اجتماعی تیزهوشان، نمونه سوالات تیزهوشان، سوالات تیزهوشان، تیزهوشان نوبت اول، مراکز تیزهوشان،




بازدید: سه شنبه 21 دی 1389 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

سلام دوستان

خیلی از دوستا از من یه نرم افزار سبک برای رد شدن از این فیلتر های لعنی درخواست کرده بودن.

  •  اول اینکه باید بهشون بگم این وبلاگ آموزشیه دانلود نرم افزار نیست                                                                  
  • دوم اینکه باید بدونن هر چیزی تو این وبلاگ از من بخوان براشون میگذارم...

به همین دلایل اولتراسورف 1.93 رو که ورژن یکی مونده به آخره رو دانلود کنید

 





نوع مطلب : تكنولوژی و فناوری، 
برچسب ها : اولتراسورف، فیلتر*ش*کن، فیلتر، شکن، ultra surf، ultrasurf، دانلود نرم افزار، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان دبیرستان، مراکز تیزهوشان،




سلام دوستان عزیز

امروز بازهم یک دوست خوب به نام امیر یه نظر داده بود و تشکر کرده بود. بید در جواب بگم که قابل شما دوستای عزیز رو نداره.... پس فردا ما امتحان نوبت اول اجتماعی داریم به همین خاطر برای شما هم نمونه سوالات نوبت اول اجتماعی مرکز تیزهوشان خودمون رو آپلود کردم که امیدوارم به دردتون بخوره....

دانلود نمونه سوالات





نوع مطلب : سوالات مطالعات اجتماعی و جغرافیا، 
برچسب ها : مطالعات، مطالعات اجتماعی، مطالعات اجتماعی 1، مطالعات اجتماعی دبیرستان، مطالعات اجتماعی اول، مطالعات سال اول دبیرستان، نمونه سوالات اجتماعی، نمونه سوالات مطالعات، نمونه سولات مطالعات اجتماعی 1، نمونه سوالات جالب، نمونه سوالات اجتماعی 1، نمونه، سوال، نمونه سوالات نوبت اول، نمونه سوالات نوبت دوم، نمونه سوالات نوبت اول اجتماعی، نمونه سوالات نوبت اول مطالعات، نمونه سوالات نوبت اول مالعات اجتماعی، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان آنلاین، تیزهوشان دبیرستان، آنلاین، مدرسه، مطالعات اجتماعی تیزهوشان، نمونه سوالات تیزهوشان، سوالات تیزهوشان، تیزهوشان نوبت اول، مراکز تیزهوشان،




بازدید: سه شنبه 21 دی 1389 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

عدد 6174 را در نظر بگیریذ و ارقام آن را چنان جابه جا کنید که بزرگترین عدد

ممکن از آنها ساخته شود، یعنی آنها را به ترتیب نزولی قرار دهید. همچنین ارقام این عدد را طوری جابه جا کنید که کوچکترین عدد ممکن از آنها تشکیل شود و عدد اخیر را از عدد اول کم کنید خواهیم داشت: 6174 = 1467 - 7641 که همان عدد اول است.حال همین روش را برای عددی مثل 4959 اجرا می کنیم داریم :

5355 = 4599 - 9954

و همین طور برای 5355 داریم :

1998 = 3555 - 5553

و همین طور برای 1998 داریم :

8082 = 1899 - 9981

8532 = 0288 - 8820

6174 = 2358 - 8532

واقعیت این است که با هر عدد چهار رقمی این کار را شروع کنیم به شرط اینکه

ارقام همگی یکسان نباشند، این روش عدد 6174 را در حداکثر 7 مرحله بدست

خواهد داد.





نوع مطلب : مطالب ریاضیات، 
برچسب ها : عجایب ریاضی، عجایب اعداد، بازی با اعداد، بازی ریاضی، ریاضی، ریاضی آنلاین، ریاضی تیزهوشان، مطالب ریاضی، ریاضی 1، ریاضی دبیرستان، ریاضی اول، ریاضی سال اول، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آ«لاین، دبیرستان آنلاین، عدد پی، یک یلیون عدد، محاسبه پی، بزرگترین ماشین حساب، حساب کردن، مطالب عجیب ریاضی، مطالب جالب ریاضی تیزهوشان، عجایب حیرت انگیز ریاضی، تیزهوشان آنلاین، مطالب تیزهوشان، اعداد گنگ، رادیکال دو، آموزش ریاضی، ریاضیات سمپاد، ریاضیات تیزهوشان، نمونه سوال ریاضی، آزمون تیزهوشان، تیزهوشان، اعداد اول، اعداد اول کشف نشده، اعداد اول کشف شده، بزرگترین عدد اول، آخرین عدد اول، حل مسائل ریاضی، روش حل معادله، معادلات توانی، معادلات ریاضی، معادلات دو مجهولی،




سلام دوستان

امروز یه کتابی پیدا کردم که تو صفحات اضافش یه مطلب راجع به پارادوکس های فلسفی یا تناقض های جالب پیدا کردم که اومدم تو وبلاگ نوشتم که انشا الله به دردتون بخوره.....

* برای دوستانی که نمی دونن میگم که پارادوکس همان تناقض است که مثلا بین دو جمله ریاضی یا دو جمله به وجود می آید و به اصطلاح پارادوکس گفته می شود.



ادامه مطلب


نوع مطلب : سوالات مطالعات اجتماعی و جغرافیا، 
برچسب ها : پارادوکس، پارادوکس فلسفی، تناقض، تناقض های فلسفی، تناقض های جالب، تنقض های عجیب، پارادوکس های عجیب ریاضی، پارادوکس های عجب فلسفی، ریاضی، مطالب ریاضی، مطالب عجیب،




شکسپیر

img/daneshnameh_up/3/31/Shekspier1.jpg



به همان درجه که
سعدی ، حافظ و فردوسی مظهر تفکر و زبان ادبیات و ایرانی هستند و گفته های آنان زبانزد خاص و عام است ، شکسپیر هم در تمدن انگلستان مقامی بسیار ارجمند دارد که شواهد آن در تشکیل انجمن های مخصوص برای قرائت نمایشنامه های او، دسته های سیار یا ثابت هنر پیشگان حرفه ای یا تفننی به نام "گروه شکسپیر" و همچنین تصاویر و مجسمه های متعدد از او و بازیگران نمایشنامه های او، نامگذاری خیابانها ، خانه ها و حتی میکده ها به نام او کاملاً مشهود و محقق است . حتی جملات و گفته های او به صورت کلمات قصار و ضرب المثل در گفتگوهای روزمره به گوش می رسد ، بدون این که گوینده یا شنونده از منبع حقیقی آن آگاه باشد.


زندگی نامه ویلیام شکسپیر


در اوایل قرن شانزدهم میلادی در دهکده ای نزدیک شهر استرتفورد در ایالت واریک انگلستان زارعی موسوم به ریچارد شکسپیر زندگی می کرد. یکی از پسران او به نام "جان" در حدود سال 1551 به شهر استرتفورد آمد و در آنجا به شغل پوست فروشی پرداخت و "ماری آردن" دختر یک کشاورز ثروتمند را به همسری برگزید . ماری در 26 آوریل 1564 پسری به دنیا آورد و نامش را "ویلیام" گذاشت. این کودک به تدریج پسری فعال ، شوخ و شیطان شد ، به مدرسه رفت و مقداری لاتین و یونانی فرا گرفت . ولی به علت کسادی شغل پدرش ناچار شد برای امرار معاش، مدرسه را ترک کند و شغلی برای خود برگزیند . برخی می گویند اول شاگرد قصاب شد و چون از دوران نوجوانی به قدری به ادبیات دلبستگی داشت که معاصرین او نقل کرده اند ، در موقع کشتن گوساله خطابه می سرود و شعر می گفت.

در سال 1582 موقعی که هجده ساله بود ، دلباخته دختری بیست و پنج ساله به نام "آن هثوی" از دهکده مجاور شد و با یکدیگر عروسی کردند و به زودی صاحب سه فرزند شدند . از آن زمان زندگی پر حادثه شکسپیر آغاز شد و به قدری تحت تأثیر
هنرپیشگان و هنر نمایی آنان قرار گرفت که تنها به لندن رفت تا موفقیت بیشتری کسب کند و بعداً بتواند زندگی مرفه تری برای خانواده خود فراهم نماید.

پس از ورود به
لندن به سراغ تماشاخانه های مختلف رفت و در آنجا به حفاظت اسبهای مشتریان مشغول شد ولی کم کم به درون تماشاخانه راه یافت و به تصحیح نمایشنامه های ناتمام پرداخت و کمی بعد روی صحنه تئاتر آمد و نقشهایی را ایفا کرد . بعدا وظایف دیگر پشت صحنه را به عهده گرفت . این تجارب گرانبها برای او بسیار مورد استفاده واقع شد و چنان با مهارت کارهایش را پیگیری کرد که حسادت هم قطاران را برانگیخت.

در آن دوره هنرپیشگی و
نمایشنامه نویسی حرفه ای محترم و محبوب تلقی نمی شد و طبقه متوسط که تحت تأثیر تلقینات مذهبی قرار داشتند ، آن را مخالف شئون خویش می دانستند . تنها طبقه اعیان و طبقات فقیر بودند که به نمایش و تماشاخانه علاقه نشان می دادند.

در آن زمان بود که شکسپیر قطعات منظومی سرود که باعث شهرت او شد و در سال 1594 دو نمایش کمدی در حضور ملکه الیزابت اول در قصر گوینویچ بازی کرد و در 1597 اولین کمدی خود را به نام "تقلای بی فایده عشق" در حضور ملکه نمایش داد و از آن به بعد نمایشنامه های او مرتباً تحت حمایت ملکه به صحنه تئاتر می آمد.

الیزابت در سال 1603 زندگی را بدرود گفت، ولی تغییر خاندان سلطنتی باعث تغییر رویه ای نسبت به شکسپیر نشد . جیمز اول به شکسپیر و بازیگرانش اجازه رسمی برای نمایش اعطا کرد . نمایشنامه های او در تماشاخانه "گلوب" که در ساحل جنوبی رود
تیمز قرار داشت ، بازی می شد. بهترین نمایشنامه های شکسپیر درهمین تماشاخانه گلوب به اجرا درآمد . هرشب شمار زیادی از زنان و مردان آن روزگار به این تماشاخانه می آمدند تا شاهد اجرای آثار شکسپیر توسط گروه پر آوازه " لرد چیمبرلین" باشند . اهتزاز پرچمی بر بام این تماشاخانه نشان آن بود که تا لحظاتی دیگر اجرای نمایش آغاز خواهد شد . در تمام این سالها خود شکسپیر با تلاشی خستگی ناپذیر - چه در مقام نویسنده و چه به عنوان بازیگر- کار می کرد . این گروه، علاوه بر آثار شکسپیر، نمایشنامه هایی از سایر نویسندگان و از جمله آثار "کریستوفر مارلو" ی گمشده و نویسنده نو پای دیگر به نام "جن جانسن" را نیز به اجرا در می آورند ، اما احتمالا آثار استاد "ویلیام شکسپیر" بود که بیشترین تعداد تماشاگران را به آن تماشاخانه می کشید.

این تماشاخانه به صورت مربع مستطیل دو طبقه ای ساخته شده بود ، که مسقف بود ولی خود صحنه از اطراف دیواری نداشت و تقریباً در وسط به صورت سکویی ساخته شده بود و به ساختمان دو طبقه ای منتهی می گشت که از قسمت فوقانی آن اغلب به جای ایوان استفاده می شد.

شکسپیر بزودی موفقیت مادی و معنوی به دست آورد و سرانجام در مالکیت تماشاخانه سهیم شد. این تماشاخانه در سال 1613 در ضمن بازی نمایشنامه "هانری هشتم" سوخت و سال بعد بار دیگر افتتاح شد ، که آن زمان دیگر شکسپیر حضور نداشت ، چون با ثروت سرشار خود به شهر خویش برگشته بود . احتمالا شکسپیر در سال 1610 یعنی در 46 سالگی دست از کار کشید و به استرتفرد بازگشت ، تا درآنجا از هیاهوی زندگی در شهر
لندن دور باشد . چرا که حالا دیگر کم و بیش آنچه را که در همه آن سالها در جستجویش بود به دست آورده بود. نمایش نامه هایی که در این دوره از زندگیش نوشته " زمستان" و " توفان" هستند که اولین بار در سال 1611 به اجرا در آمدند.
در آوریل سال 1616 شکسپیر چشم از جهان بست و گنجینه بی نظیر ادبی خود را برای هموطنان خود و تمام مردم دنیا بجا گذاشت . آرمگاه او در کلیسای شهر استرتفورد قرار دارد و خانه مسکونی او با وضع اولیه خود همیشه زیارتگاه علاقمندان به
ادبیات بوده و هر سال در آن شهر جشنی به یاد این مرد بزرگ برپا می گردد.


مجموعه آثار


با توجه به تعداد نمایشنامه هایی که هر ساله از شکسپیر به صحنه می آمد ، می توان این طور نتیجه گرفت که او آنها را بسیار سریع می نوشته است. مثلا گفته شده او فقط دو هفته وقت صرف نوشتن نمایشنامه "زنان سر خوش وینزر" (که در سال 1601 اجرا شد) کرده است . البته این بسیار هیجان آور است که شکسپیر را در حالتی شبیه به آنچه در این نقاشی می بینیم ، در ذهن مجسم می کنیم، که تنها با تخیلات و الهامات خود در یک اتاق زیر شیروانی کوچک نشسته است و با شتاب چیز می نویسد، اما واقعیت غیر از این بود. آن طور که گفته می شود شکسپیر بیشتر نمایشنامه هایش را دراتاق کوچکی در انتهای ساختمان تماشاخانه می نوشته است . به احتمال زیاد شکل فشرده ای از نمایشنامه را از طرح داستان گرفته تا شخصیتها و سایر عناصر نمایشی، با شتاب به روی کاغذ می آورده... بعد آن را کمی می پرورانده و در پایان، زمانی که بازیگرها خود را با نقشهای نمایشی انطباق می دادند ، شکل نهایی آن را تنظیم می کرده است.
طرحهای شکسپیر اغلب چیز تازه ای نیستند . در حقیقت او این قصه را از خود خلق نمی کرده، بلکه آنها را از منابع مختلفی مثل تاریخ، افسانه های قدیمی و غیره بر می گرفته است. یکی از منابع آثار شکسپیر کتابی بوده به نام "شرح وقایع
انگلستان، اسکاتلند و ایرلند" اثر "هالینشد" شکسپیر قصه های بسیاری از نمایشنامه خود را از جمله: "هانری پنجم"، "ریچارد سوم" و "لیر شاه" را از همین کتاب گرفت.

ازدیگر آثاری که از نمایشنامه های شکسپیر به جا مانده است می توان به :
هملت
،
شب دوازدهم، اتللو، هانری چهارم، هانری پنجم، هانری ششم، تاجر ونیزی، ریچارد دوم، آنطور که تو بخواهی، رومئو و ژولیت، مکبث، توفان، تلاش بی ثمر عشق ... اشاره کرد.

نمایشنامه رومئو و ژولیت در پنج پرده و بیست و سه صحنه تنظیم شده و اگر نمایشنامه
تیتوس اندرونیکوس را به حساب نیاوریم ؛ اولین نمایشنامه غم انگیز شکسپیر محسوب می شود . تاریخ قطعی تحریر آن معلوم نیست و بین سالهای 1591 و 1595 نوشته شده ، ولی سبک تحریر و نوع مطالب و قراین دیگر نشان می دهد ، که قاعدتاً بایستی مربوط به سال 1595 باشد.

هملت بزرگ ترین نمایشنامه تمامی اعصار است . هملت بر تارک
ادبیات نمایشی جهان خوش می درخشد. دارای نقاط اوج، جلوه ها و لحظات بسیار کمیک است. می توان بارها و بارها سطری از آن را خواند و هر بار به کشفی تازه نایل شد . می توان تا دنیا ، دنیاست آن را به روی صحنه آورد و باز به عمق اسرار آن نرسید . انسان خود را در آن گم می کند ، گاه به بن بست می رسد، گاه لحظاتی سرشار از خوشی و لذت می آفریند و گاه انسان را به اعماق نومیدی می کشاند . بازی در این نقش، انسان را با تمام ذهن و روحش درگیر خود می کند و او را در خود فرو می برد.





نوع مطلب : مطالب فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : زندگی نامه، زندگی، نامه، ویلیام، شکسپیر، آثار شکسپیر، شاعر، شعار، زندگی شکسپیر، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان آنلاین، تیزهوشان، ادبیات، ادبیات 1، ادبیات دبیرستان، ادبیات تیزهوشان، ادبیات فارسی، ادبیات فارسی زندگی نامه، زندگی نامه های دانش مندان،




سلام دوستان

امروز اومدم خونه فکر کردم دیدم بعد از یه امتحان خوب یه چای داغ توی هوای سرد و یه آپلود با حال هم خودمو سر حال میاره هم شمارو به همین خاطر براتون امتحان نوبت اول ادبیات فارسی 1 مرکز خودمون (تیزهوشان دزفول) رو که 2 ساعت پیش دادم میگذارم که انشا الله دیگه بیستشو بگیرید فقط نظر یادتون نره که منم بدونم شما نظرتون راجع به این مطالب چیه؟؟؟ اصلا خوبن یا بد؟؟؟؟؟؟





نوع مطلب : سوالات فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : نمونه سوال، نمونه سوال نوبت اول، نمونه سوالات نوبت اول، نمونه سوال نوبت اول تیزهوشان، نمونه سوالات نوبت اول تیزهوشان، نمونه، سوال، سوالات، نمونه سوال ادبیات، نمونه سوال ادبیات دبیرستان، نمونه سوال ادبیات سال اول، نمونه سوال ادبیات 1، نمونه سوال ادبیات تیزهوشان، نمونه سوالات تیزهوشان، مجموعه سوالات تیزهوشان، مجموعه سوالات نوبت اول، مجموعه سوالات نوبت دوم، ادبیات 1، ادبیات دبیرستان، ادبیات سال اول، ادبیات سال اول دبیرستان، ادبیات تیزهوشان، تیزهوشان آنلاین، دبیرستانآنلاین، مدرسه آنلاین، تیزهوشان دبیرستان، تیزهوشان ادبیات، تیزهوشان نمونه سوال، نمونه سوالات زبان فارسی، زبان فارسی، زبان فارسی 1، زبان فارسی دبیرستان، نوبت اول زبان فارسی، نوبت اول دبیرستان، نمونه سوالات زبان فارسی 1، نمونه سوالات زبان فارسی دبیرستان، دبیرستان آنلاین، زبان فارسی تیزهوشان، نوبت اول ادبیات فارسی، ادبیات، ادبیات کهن، نمونه سوالات ادبیات، ادبیات مدرسه تیزهوشان، ادبیات اول دبیرستان، ادبیات اول، نمونه سوال آنلاین ادبیات، نمونه سوالات ادبیاتسوالات ادبیات 1، نمونه سوالات ادبیات تیزهوشان، تیزهوشان،




سلام دوستان

امروز داشتم تو اینترنت می چرخیدم یه وبسایت پیدا کردم که پوستر های ریاضی رو گذاشته بود من به عدد پی رفتم دیدم که بله یه پوستر 8 در 4 فوتی که به اندازه قد سازنده خودشه ... که یک خانومه .....

 

 خوب حالا بگذریم از این حرفا این پوستر عجیب و غریب رو ببینید و نظر هم بدید.

 





نوع مطلب : مطالب ریاضیات، 
برچسب ها : عدد پی، یک یلیون عدد، محاسبه پی، بزرگترین ماشین حساب، حساب کردن، مطالب عجیب ریاضی، مطالب جالب ریاضی تیزهوشان، مطالب ریاضی، عجایب ریاضی، عجایب حیرت انگیز ریاضی، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آنلاین، دبیرستان آنلاین، ریاضی تیزهوشان، مطالب تیزهوشان،




بازدید: دوشنبه 20 دی 1389 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر
تمثیل
 
  تمثیل در لغت به معنای مثل آوردن، تشبیه کردن چیزی به چیز دیگر، نگاشتن پیکر و نمودن صورت چیزی، عقوبت و عبرت دیگران گردانیدن آمده است.
  وقتی گوینده‌ای برای بیان مقصود خود، مطلبی حکیمانه به کار برد که ادعای او را اثبات کند، او از تمثیل بهره‌ جسته است؛ مثلاً: «عالم بی‌عمل به زنبور بی‌عسل ماند»؛ (گلستان سعدی)
و یا: «شیخ گفت: مثل ادب کردن احمق را، چون آب است در زیر حنظل، هر چند بیشتر خورد تلخ‌تر گردد.» (اسرار التوحید)
  در این جملات گوینده خواسته است با بهره‌گیری از یک عبارت مورد قبول عامه، تأثیر سخنش را دو چندان کند.
  واقعیت این است که تمثیل شاخه‌ای از تشبیه است و از همین رهگذر عنوان تشبیه تمثیلی هم در کتابهای بلاغت فراوان دیده می‌شود.
  وجه شباهت تمثیل و تشبیه در آن است که در هر دو، بین دو چیز مقایسه و شباهتی صورت می‌گیرد. در تشبیه این شباهت تخیلی است؛ مثل شبیه کردن سخنان شیرین به قند؛ مانند: بگشای لب که قند فراوانم آرزوست؛ (مولوی) اما، در تمثیل این مقایسه براساس استدلالی خیالی از جانب گوینده صورت می‌گیرد؛ مثل:
   سبک مغزی کز اسباب جهان بر خویش می‌بالد
                             چو حمالی است کز بار گران بر خویش می‌بالد
                                                                             (صائب)
  شاعر فخر کردن به مادیات دنیوی را – که عاریتی بیش نیست – به بار حمالی مثال می‌زند که از آنِ حمال نیست و اگر او بر آن نازد به خطا رفته است.
  ارتباط تمثیل با اسلوب معادله و ارسال المثل محل بحث و مورد اختلاف است. در کتاب‌های بلاغی قدیم – از جمله المعجم شمس قیس رازی – تمثیل را از شاخه استعاره دانسته‌اند و بحث اسلوب معادله مطرح نشده است؛ اما، در متون بلاغی جدید، تمثیل یک صنعت بدیعی مستقل است و از تشبیه و استعاره جداست، در عوض آن را با اسلوب معادله یکی می‌دانند. اسلوب معادله نیز صنعتی تمثیل گونه است که در سبک شاعران هندی رواج پیدا کرد. آنان با الهام از تمثیل، کلام خود را بر اساس بهره‌گیری از مضامین مورد پسند عامه قرار داده و سرشار از بیت‌هایی کردند که در آن حکمت‌های عامیانه درج شده است. (نگ به: اسلوب معادله).
  در تمثیل و اسلوب معادله سخنی که بیشتر جنبه عقلی دارد مطرح می‌شود و برای تأکید بر آن و تقویت بنیه‌ سخن، مثالی همه فهم بر آن می‌آورند، مثل این ابیات مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در آغاز دفتر اول مثنوی معنوی:
 
           با لب دمساز خود گر جفتمی     
                                             همچو نی من گفتنی‌ها گفتی
           هر که او از هم زبانی شد جدا    
                                              بی‌نوا شد گرچه دارد صد نوا
           چون که گل رفت و گلستان درگذشت   
                                              نشنوی زان پس ز بلبل سرگذشت
 
  شاعر می‌گوید من همدل و هم زبان ندارم و در  نتیجه سکوت می‌کنم با اینکه حرفهای بسیار برای گفتن دارم، برای این مطلب مثال گل و بلبل را می‌زند.
  پس در تمثیل و اسلوب معادله، شاعر یا نویسنده الزاماً از یک مثل استفاده نمی‌کند، بلکه مثالی روشن‌تر و قابل فهم‌تر برای سخن خود می‌آورد مانند:
      کبر زشت و از گدایان زشت‌تر       روز برف و سرد، آنگه جامه ‌تر
                                                                      (مثنوی – دفتر اول بیت 2351)
 
  اما تمثیل با ارسال المثل متفاوت است؛ در ارسال المثل شاعر یا گوینده، الزاماً از یک مثل بهره می‌جوید:
       اندک اندک به هم شود بسیار       دانه‌دانه است غلّه در انبار
                                                                                                (سعدی)
  تمثیل در بلاغت معاصر، تقریباً معادل «Allgory» فرنگی‌ قرار می‌‌گیرد، که بیشتر در حوزه‌ی ادبیات روایی (داستان، حماسه و نمایشنامه) کاربرد دارد.
  «Allgory» از اصل یونانی به معنای نوعی دیگر صحبت کردن است و روایتی است که در آن عناصر و عوامل و اعمال، لغات و گاهی زمینه اثر نه تنها به خاطر خود و در معنای خود، بلکه برای اهداف و معنای ثانوی به کار می‌روند. به عبارت دیگر برخی از عناصر و واژگان، عناصر و واژگان دیگر را ممثل می‌کنند. هر تمثل دارای دو رویه و گاه بیشتر است و خواننده غالباً با تأمل و دقت در رویه ظاهری، به رویه تمثیلی که معمولاً حاوی نکته‌ای اخلاقی، یا طنزی اجتماعی و یا سیاسی است، پی می‌برد.
  در این دیدگاه، تمثیل در حقیقت شگرد و شیوه‌ای است که می‌توان آن را در هر نوع یا شکل ادبی به کار برد، یعنی همان قالبی که در ادب فارسی بسیار رواج دارد و آن بیشتر حکایاتی است که در جهت توضیح و تفسیر دیدگاهها و عقاید اخلاقی و عرفانی در پایان مطب ذکر می‌شود. تمثیل به این شکل در ادبیات ما جایگاهی والا دارد و قسمت عمده‌ای از متون منظوم عرفانی ما تمثیلی است. مولانا علاوه بر مثنوی خود، حتی در غزلیاتش «داستانهای تمثیلی» آورده است.
  از شاعران معاصر، پروین اعتصامی، ایرج میرزا و ملک الشعرای بهار به تمثیل توجه داشته‌اند و برخی فابل‌های لافونتن را به شعر ترجمه کرده‌اند.
  نوع ادبی ‌تمثیل به دو نوع حیوانی (فابل) و غیرحیوانی (اگزمپل) تقسیم می‌شود.
  تمثیل علاوه بر شیوه بیان، یکی از روش‌های تحلیل اثر ادبی نیز هست. تفسیر تمثیلی تا اواخر دوره رنسانس رایج بود و متفکران مسیحی در ادبیات کلاسیک در جستجوی مفاهیم تمثیلی برای حقایق مسیحیت بودند و بسیاری از اساطیر یونان و روم باستان را از طریق این دیدگاه تفسیر می‌کردند.




نوع مطلب : مطالب فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : تمثیل چیست، تمثیل، ادبیات فارسی، ادبیات 1، زبان فارسی، فارسی، زبان شناسی، زبان شناسی فارسی، زبان 1، ادبیات فارسی تیزهوشان، ادبیت فارسی دبیرستان، ادبیات فارسی 1، ادبیات تیزهوشان، ادبیات، ادبیات فارسی اول، سال اول دبیرستان، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان،






( کل صفحات : 15 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic