مدرسه آنلاین ، تیزهوشان آنلاین
                                                        
درباره وبلاگ

سلام دوستان
من محمد امین کاتب صابر به عنوان مدیر وبلاگ، ورود شما را به این وبلاگ خیر مقدم عرض می نماییم امید که با نظراتتان ما را هرچه بیشتر برای بهتر کردن مقالات و مطالب و آموزش ها یاری دهید.
با تشکر
مدیر وبلاگ : محمد امین کاتب صابر
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بازدید: جمعه 29 مهر 1390 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

                در مدرسه با سه شکل ماده آشنا میشویم: گاز، مایع و جامد. ولی این ها نیمی از حالات ماده اند. شش شکل ماده وجود دارد: جامد، مایع، گاز، پلاسما، ماده چگال باس اینشتین و حالت تازه کشف شده: ماده چگال فرمیونی. تمام دانش آموزان راهنمایی خصوصیات حالات معمول ماده روی زمین را می شناسند. مواد جامد در برابر تغییر شکل مقاومت می کنند، آنها سفت و گاهی شکننده اند. مایع ها جاری می شوند و به سختی متراکم می گردند و شکل ظرف خود را می گیرند.

گاز ها کم چگال تر اند و ساده تر متراکم می شوند و نه تنها شکل ظرف محتویشان را می گیرند، بلکه آن قدر منبسط می شوند تا کاملا آن را پر کنند. ....

ادامه مطلب را ببینید



ادامه مطلب


نوع مطلب : مطالب فیزیک، مطالب شیمی، 
برچسب ها : ماده، حالت، حالات ماده، حالت ماده، جامد، مایع، گاز، پلاسما، نیرو، انرژی، اتم، آموزش شیمی، مطالب شیمی، شیمی 1، شیمی دبیرستان، شیمی اول دبیرستان، شیمی تیزهوشان، تیزهوشان، مطالب، شیمی، تیزهوشان دبیرستان، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آنلاین، دبیرستان آنلاین، دبیرستان تیزهوشان، فلش، فایل فلش، فلش آموزشی، فلش شیمی، فلش شیمی 2، فایل فلش شیمی 2، آزمایش، آزمایشات شیمی، آموزش شیمی 2، شیمی 2، شیمی تیزهوشان 2، e به ئ، جرم به بار، بار به جرم، بار، جرم، الکترون، پروتون، نوترون،




بازدید: جمعه 29 مهر 1390 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر


در سال ۱۸۰۲ پتروف (V.P.Petrof) کشف کرد که اگر دو تکه زغال چوب را به قطب های باتری بزرگی وصل کنیم و آنها را به هم تماس دهیم و سپس کمی از هم جدا کنیم شعله روشنی بین دو تکه زغال دیده می شود. و انتهای آنها که از شدت گرما سفید شده است نور خیره کننده ای گسیل می دارد. قوس الکتریکی هفت سال بعد دیوی (H.Davy) فیزیکدان انگلیسی این پدیده را مشاهده نمود و پیشنهاد کرد که این پدیده به احترام ولتا قوس ولتا نامیده شود.

ادامه مطلب را ببینید


ادامه مطلب


نوع مطلب : مطالب فیزیک، 
برچسب ها : قوس الکتریکی، قوس، الکتریک، الکترونیک، نقشه مدار، مدار، مدار الکتریکی، پاسخ نامه، آزمون، آزمون هماهنگ، تیزهوشان، فرزانگان، سوالات تیزهوشان، سوالات فرزانگان، آموزش شیمی، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، نمونه سوال، نمونه سوال شیمی، نمونه، سوال، سوالات، شیمی 2، دزفول، شیمی فرزانگان، علامه حلی، تیزهوش، تیزهوشان آنلاین، شیمی دزفول، دزفول آنلاین، مقدسیان، باغبان، دبیر شیمی، سوالات شیمی 2، امتحانات نوبت اول شیمی، امتحانات نوبت دوم شیمی 2، فلش آموزشی، فلش شیمی، فلش فیزیک، فیزیک 2، آموزش، آموزش فیزیک 2، آموزش الکترونیک، e learning، learning flash files، فایل فلش، شیمی، فلش، فلش شیمی 2، فایل فلش شیمی 2، شیمی 1، شیمی دبیرستان، آزمایش، آزمایشات شیمی، شیمی تیزهوشان، شیمی اول دبیرستان، آموزش شیمی 2، شیمی تیزهوشان 2، آموزش دروس دبیرستان، نمونه سوالات شیمی، فصل اول شیمی،





۱ – الف ) زندگی هدف دار آرزوی آزاد مردان است . جمله
(سه جزئی مسندی) نهــاد گزاره
گروه اسمـی مسند فعل
گروه اسمی گروه فعلی
زندگی هدف دار آرزوی آزاد مردان است
ب ) رستم چهره ای محبوب و ملّی دارد . ( سه جزئی با مفعول )

نهاد گزاره
گروه اسمی مفعول فعل
گروه اسمی گروه فعلی
رستم چهره ای محبوب و ملی دارد
پ ) سهراب خود را به او می شناساند . ( چهار جزئی با مفعول ومتمم )

نهاد گزاره
گروه اسمی مفعول متمم فعل
گروه اسمی گروه اسمی گروه فعلی
سهراب خود را به او می شناساند
ت‌) مطالب اضافی در این درس نمی گنجد . ( سه جزئی با متمم )

نهاد گزاره
گروه اسمی متمم فعل
گروه اسمی گروه فعلی
مطالب اضافی در این درس نمی گنجد
ث ) زبان شناسان زبان را یک نظام می دانند . ( چهار جزئی با مفعول ومسند )

نهاد گزاره
مفعول مسند فعل
گروه اسمی گروه اسمی گروه اسمی گروه فعلی
زبان شناسان زبان را یک نظام می دانند
۲ – الف ) زندگی هدف دار در سایه ی آزادی و عدالت ، آرزوی آزاد مردان است .
ب ) رستم در میان ایرانیان ، چهره ای محبوب و ملّی دارد .
پ ) سهراب از روی صداقت و سادگی ، خود را به او می شناساند .
ت ) مطالب اضافی برای آموزش بیش تر ، در این درس نمی گنجد .
ث ) زبان شناسان ، از ابتدای تاریخ زبان شناسی علمی ، زبان را یک نظام می دانند .





نوع مطلب : مطالب فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : زبان فارسی 2، خودآزمایی، جواب خود آزمایی 2، پاسخ خود آزمایی، درس اول، درس اول زبان فارسی، جواب تمرین زبان فارسی 2، تمرین زبان فارسی 2، پاسخ، جواب، خودآزمایی زبان فارسی، آموزش، آموزش زبان فارسی، زبان فارسی، زبان، فارسی، خودآزمایی ادبیات، خود آزمایی زبان فارسی، درس ادبیات، ادبیات فارسی، ادبیات اول دبیرستان، مطالب دبیرستان، ادبیات 1، ادبیات دبیرستان، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان، تیزهوشان دزفول، تیزهوشان دزفول آنلاین، تست ادبیات، ادبیات تست، خود آزمایی درس 3، درس 3، درس، خود آزمایی،




۱ – تیم ملی ایران به رهبری مربی خوب خود با اجرای شش بازی پی در پی ،‌ آن را به سود خود به پایان برد .تیم مقابل که روحیه ی خوبی نداشت ، بر خلاف تصور تماشاگران شکست خورد ، مربیان این تیم قبلاً نشست هایی برای ارزیابی تیم های مقابل داشتند .
- غلام محمدخان طرزی افغانی ، دو قطعه شعر گفته بود : یکی در مدح امیر عبدالرحمان خان ،دیکتاتور خشن وتندخوی افغان و دیگری در مدح رقیب او . او هر دو قطعه را درجیب خود گذاشته بود . روزی که قرار بود شعر را درحضور او بخواند ، دست در جیب کرد وقصیده را بیرون آورد اما از بخت بدش قصیده ی مربوط به رقیب او را بیرون آورد . خواست بخواند که به تته پته افتاد . امیر متوجه این نکته شد . او را به پیش خود خواند وکاغذ را از او گرفت . چون از ماجرا مطلع شد فرمان های لازم را صادر کرد . طبق دستور او دو دیوار کوتاه به موازات هم ساختند وشاعر بینوا را میان دو دیوار گذاشتند و گروهی مأمور شدند ، تا او را بیازارند .
- چگونه می توان علیه گذشته ی افرادی که نمی شناسیم ، عملیات قانونی انجام دهیم و موضوع را به طور دقیق ارزیابی کنیم ؟ این کارهم مستلزم شناخت و هم مستلزم صرف وقت فراوان است . در غیر این صورت تجسس در کاردیگران جایز نیست .
- رفتن به نمایشگاه و برگشت از آن ، مدت زیادی طول نکشید ولی در همان زمان کم، از غرفه های زیادی دیدار کردم که بسیار جالب توجه بود . یک دوره شاهنامه خریدم زیرا این اثر، شناسنامه ی ملت ایران و سند ملیت ماست که باید آن را حفظ کرد وخواند واز پندهای آن عبرت گرفت . هم چنین دیوان پروین اعتصامی شاعر معاصر ایران را نیز خریدم . سپس در غرفه های دیگر گشت و گذاری انجام دادم و در پایان از نمایشگاه خط وخوشنویسی که در کنار نمایشگاه بر پا شده بود باز دید کردم و آثار نفیس و هنرمندانه را که چشم نواز بودند ، ملاحظه کردم وازدیدن آن ها لذت بردم . . . .
۲ – رستم در شاهنامه ، پهلوانی قوی توصیف شده است / رستم در شاهنامه ،پهلوان قوی و قدرتمندی توصیف شده است .
- او دلایلی کافی برای سخن خود ارائه داد . / او دلایل کافی و کاملی برای سخن خود ارائه داد .
- در کنار آن خط ، خطی موازی بکشید. / درکنار آن خط ، خط موازی و بلندی بکشید .



نوع مطلب : مطالب فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : زبان فارسی 2، خودآزمایی، جواب خود آزمایی 2، پاسخ خود آزمایی، درس اول، درس اول زبان فارسی، جواب تمرین زبان فارسی 2، تمرین زبان فارسی 2، پاسخ، جواب، خودآزمایی زبان فارسی، آموزش، آموزش زبان فارسی، زبان فارسی، زبان، فارسی، خودآزمایی ادبیات، خود آزمایی زبان فارسی، درس ادبیات، ادبیات فارسی، ادبیات اول دبیرستان، مطالب دبیرستان، ادبیات 1، ادبیات دبیرستان، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان، تیزهوشان دزفول، تیزهوشان دزفول آنلاین، تست ادبیات، ادبیات تست، خود آزمایی درس 3، درس 3، درس، خود آزمایی،




بازدید: جمعه 29 مهر 1390 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

سازمان بین‌المللی استانداردها یک متر را بدین گونه تعریف کرده است:
طولی که توسط نور در خلأ در بازه زمانی ۲۹۹۷۹۴۵۷/۱ ثانیه طی می‌شود، یک متر می‌باشد ویک نانومتر ۹-۱۰متر می‌باشد.
با ایجاد ارتباط میان اندازه اتم‌ها و مقیاس نانو می‌توان یک نانومتر را راحت‌ترتصورکرد. یک نانومتر برابر قطر ۱۰ اتم هیدروژن و یا ۵ اتم سیلسیم می‌باشد. درک این موضوع برای افراد معمولی نیز راحت‌تر می‌باشد.


همچنین :

  • یک نانو متر یک میلیاریم متر است.
  • یک گلبول قرمز دارای عرض تقریبی هفت هزار نانومتر است.
  • یک مولکول آب دارای قطری حدود ۱ نانو متر است.
  • مولکول اندازه پروتئینها بین ۱ تا ۲۰ نانومتر است .
  • طبق تعاریف مقیاس طولی بین ۱ نانومتر تا ۱۰۰ نانومتر را مقیاس نانو می گویند.

 








نوع مطلب : نانو تکنولوژی، مطالب شیمی، 
برچسب ها : نانو، نانو تکنولوژی، مقیاس، مقیاس نانو، نانو از نو، نانو ده به توان منفی نه، 109، شیمی، فیزیک، نانو فیزیک، نانو شیمی، نقاط کوانتومی، نقاط، کوانتوم، فیزیک کوانتوم، کوانتومی، سنتز، نانو مواد، فاینمن، سخنرانی فاینمن، ماکسول، سنتز نانو مواد، سنتز نقاط کوانتومی، سنتز نانو لوله کربنی، روش های سنتز شیمی، امتحان، نمونه، نمونه سوالا، نمونه سوالات ریاضی، ریاضی دبیرستان، فیزیک دبیرستان، شیمی دبیرستان، ریاضی 1، ریاضی 2، شیمی 1، شیمی 2، فیزیک 1، فیزیک 2، آموزش دروس دبیرستان، مدرسه آنلاین، تیزهوشان آنلاین، مدرسه آنلاین تیزهوشان آنلاین، دزفول آنلاین، تیزهوشان، مراکز سمپاد، سمپاد دزفول، نمونه سوالات نوبت اول، نمونه سوالات نوبت اول دبیرستان، فیلم آموزشی نانو، swf، flash، elearning، آموزش الکترونیک،




بازدید: جمعه 29 مهر 1390 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر

 

الکتروشیمی

الکتروشیمی را علم استفاده از انرژی الکتریکی برای انجام یک واکنش شیمیایی یا تولید انرژی الکتریکی به وسیله‌ی یک اثر شیمیایی تعریف می‌کنند.

 

نیم سلول(الکترود):

ظرفی خیالی است که در آن یکی از واکنش‌های اکسایش یا کاهش به تنهایی انجام می‌شود.

هر الکترود شامل یک میله هادی است. و یک محلول هادی دارد که الکترولیت نام دارد. میله‌ای که در مجاورت محلول حاوی یون‌های همان فلز است، الکترود نامیده می‌شود. معمولا الکترود از جنس یک فلز و الکترولیت حاوی یون های آن فلز است.

گاهی گفته می‌شود که اگر یک رسانای الکترونی در تماس با یک رسانای یونی قرار گیرد، مجموعه‌ی حاصل الکترود نامیده می‌شود.

گاهی این مورد که یکی از اجزاء را به صورت میله هادی درآوریم امکان پذیر نیست در این صورت الکترود یک هادی بی اثر مانند گرافیت یا پلاتین (Pt) خواهد بود.

 

نیم سلول استاندارد(الکترود استاندارد):

اگر در یک نیم سلول غلظت هر گونه به حالت محلول مساوی ۱M و فشار هر گاز مساوی ۱ اتمسفر باشد, نیم سلول را نیم سلول استاندارد می‌نامند.

بهتر است بگوییم در نیم سلول (نیمه پیل)استاندارد فعالیت هر گونه مساوی یک است.

وقتی در یک نیم سلول یون‌های فلز با فلز مجاور می‌شوند، تعادل M(s) ↔ Mn+ + ne رخ می‌دهد. از آنجا که ثابت چنین تعادل‌هایی معلوم نیست نمی‌‌توان تعیین کرد که این واکنش به کدام جهت تمایل بیشتری دارد.

هر یک از این نیم سلول‌ها یک پتانسیل دارند که پتانسیل کاهش نامیده می‌شود.

اگر نیم سلول، نیم سلول استاندارد باشد، پتانسیل کاهش را پتانسیل کاهش استاندارد می‌نامند. و با ° E نمایش می‌دهند و یکای آن ولت (V) است.

 

پتانسیل کاهش(پتانسیل احیاء): مقیاسی است نسبی که میزان تمایل ذرات به جذب الکترون در واکنش های اکسایش – کاهش را نمایش می‌دهد.(به عبارت دیگر پتانسیل کاهش مقیاسی نسبی است برای نمایش تمایل ذرات به جذب الکترون ذرات دیگر)

 

مثال ( ۱ ) : با توجه به مقادیر پتانسیل کاهش استاندارد ۴ فلز D,C,B,A که به ترتیب ۲/۲- ،۰/۴۴- ،۰/۷۶- و ۰/۳۴+ است معین کنید کدام ذره زیر تمایل بیشتری برای جذب الکترون دارد.

۱)A- 2)D 3)B+ 4)C+

 

از آنجا که اندازه گیری پتانسیل به طور مجزا امکان ندارد همواره مرجعی به عنوان پتانسیل صفر انتخاب شده و اختلاف پتانسیل هر مورد با این مرجع به عنوان پتانسیل آن مورد در نظر گرفته می‌شود. درشیمی پتانسیل الکترود استاندارد هیدروژن(S.H.E) به عنوان مرجع صفر در نظر گرفته می‌شود.

 

نیم سلول استاندارد هیدروژن : ( SHE )

در این نیم سلول محلول الکترولیت یک محلول ۱M اسید هیدروکلریک است.

الکترود یک میله از جنس پلاتین است که روی آن با پلاتین آبکاری شده است.

این میله در یک غلاف شیشه‌ای قرار دارد که گاز هیدروژن با فشار یک آتمسفر در کنار آن جریان دارد.  پتانسیل کاهش برای این نیم سلول مساوی صفر در نظر گرفته می‌شود.

 

مثال ( ۲ ) : کدام مورد در باره‌ی (SHE) درست نیست؟

۱) غلظت هر گونه‌ی مجلول در آن مساوی ۱ است.

۲) pH محلول الکترولیت مساوی ۱ است.

۳) میله‌ی هادی از جنس پلاتین است.

۴) پتانسیل آن مستقل از دما در نظر گرفته می‌شود.





نوع مطلب : مطالب شیمی، 
برچسب ها : الکتروشیمیایی، سلول، سلول الکتروشیمیایی، الکتروشیمی، electrochemical،




نقاط كوانتومی، روش‌های ساخت و كاربردها

نویسنده: سانلی پورفائز

نقاط كوانتومی ــ یا نانوكریستال‌ها ــ در دستة نیمه‌رساناها جای می‌گیرند. نیمه‌رساناها اساس صنایع الكترونیك جدید هستند و در ابزارهایی مانند دیودهای نوری و رایانه‌های خانگی به كار گرفته می‌شوند. اهمیت نیمه‌رساناها در این است كه رسانایی الكتریكی این مواد را می‌توان با محرك‌های خارجی مانند میدان الكتریكی یا تابش نور تغییر داد، تا حدی كه از نارسانا به رسانا تبدیل شوند و مانند یك كلید عمل كنند. این خاصیت، نیمه‌رساناها را به یكی از اجزای حیاتی انواع مدارهای الكتریكی و ابزارهای نوری تبدیل كرده است.
نقاط كوانتومی، به خاطر كوچك بودنشان، دستة منحصربه‌فردی از نیمه‌رساناها به شمار می‌روند. پهنای آنها، بین 2 تا 10 نانومتر، یعنی معادل كنار هم قرار گرفتن 10 تا 50 اتم است. در این ابعاد كوچك، مواد رفتار متفاوتی دارند و این رفتار متفاوت قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای در كاربردهای علمی و فنی به نقاط كوانتومی می‌بخشد.

كارآیی نقاط كوانتومی به خاطر قابل تنظیم بودن طول موجی است كه بیشترین شدت نور را تابش می‌كند. وقتی نقاط كوانتومی را با محرك نور ماورای بنفش وادار به تابش كنیم، این طول موج، رنگ نقاط كوانتومی را مشخص می‌كند (شكل). مقدار این طول موج به جنس و اندازة نقاط كوانتومی بسیار حساس است و روش‌های جدید در فناوری نانو، به تولیدكنندگان آنها توانایی زیادی در كنترل دقیق این طول موج بخشیده است. این خاصیت مهم نقاط كوانتومی، فقط با مكانیك كوانتومی قابل توصیف است كه در ادامه به آن اشاره می‌كنیم.
الكترون‌ها در مواد نیمه‌رسانا ــ در اندازه‌های بسیار بزرگتر از 10 نانومتر ــ بازة مشخصی از انرژی را دارند. وقتی یك الكترون انرژی متفاوتی از الكترون دیگر دارد، گفته می‌شود كه در یك تراز انرژی متفاوت قرار دارد. خاصیت ذاتی الكترون‌ها باعث می‌شود كه بیش از دو الكترون نتوانند در یك تراز انرژی قرار بگیرند. در یك تودة بزرگ از مادة نیمه‌رسانا، ترازهای انرژی بسیار نزدیك هم هستند؛ آن‌قدر نزدیك كه به صورت یك بازة پیوسته توصیف می ‌شوند، یعنی تفاوت انرژی دو تراز مجاور در حدّ صفر است.
خاصیت دیگر موادّ نیمه‌رسانا این است كه درون بازة پیوستة انرژی‌هایش یك گپ (شكاف، فاصله) وجود دارد، یعنی الكترون‌ها مجاز به داشتن انرژی در این گپ نیستند. الكترون‌هایی كه ترازهای پایین گپ را اشغال می‌كنند «الكترون‌های ظرفیت در باند ظرفیت» و الكترون‌های ترازهای بالای گپ «الكترون‌های رسانش در باند رسانش» نامیده می‌شوند.
در مواد نیمه‌رسانا به حالت توده‌ای، درصد بسیار كمی از الكترون‌ها در نوار رسانش قرار می‌گیرند و بیشتر الكترون‌ها در نوار ظرفیت قرار می‌گیرند، به طوری كه آنها را تقریباً پر می‌كنند. همین پدیده باعث می‌شود كه موادّ نیمه‌رسانا در حالت عادی (غیر برانگیخته) نارسانای جریان الكتریكی باشند. اگر الكترون‌های بیشتری بخواهند در باند رسانش قرار گیرند، باید انرژی كافی برای بالارفتن از گپ انرژی دریافت كنند. تحریك با نور، میدان الكتریكی یا گرما می‌تواند تعدادی از الكترون‌ها را از نوار ظرفیت به نوار رسانش بفرستد. در این حالت، تراز ظرفیتی كه خالی می‌شود، «حفره» نام دارد، زیرا در طی این رویداد، یك حفرة موقت در نوار ظرفیت به وجود می‌آید.
تحریكی كه باعث جهش الكترون از نوار ظرفیت به نوار رسانش و ایجاد حفره می‌شود، باید انرژی‌ای بیش از پهنای گپ داشته باشد. انرژی پهنای گپ در نیمه‌رساناهای توده‌ای، مقدار ثابتی است كه تنها به تركیب آن مواد بستگی دارد. الكترون‌هایی كه به نوار رسانش برانگیخته شده‌اند، بعد از مدتی دوباره به نوار ظرفیت برمی‌گردند. در این بازگشت، ابتدا الكترون‌ها جهش‌های بسیار كوچكی می‌كنند و از طریق لرزش‌های گرمایی انرژی‌شان را به باقی تودة ماده منتقل می‌نمایند كه در نتیجه انرژی به پایین‌ترین تراز سطح در نوار رسانش می‌رسد و سپس با تابش انرژی به صورت نور، به نوار ظرفیت منتقل می‌شوند. از آنجا كه گپ انرژی نیمه‌رسانا كاملاً معین است، نور تنها در طول موج معینی تابش می‌شود.

در نقاط كوانتومی امكان تغییر اندازة گپ انرژی وجود دارد. می‌توان با این امكان، طول موج نور تابش‌شده را تنظیم كرد. نقاط كوانتومی هم از موادّ نیمه‌رسانا تشكیل شده‌اند. الكترون‌ها در نقاط كوانتومی بازه‌ای از انرژی‌ها را دارند. مفاهیم تراز انرژی، گپ انرژی، نوار رسانش و نوار ظرفیت هم هنوز معتبرند. با این حال، یك تفاوت بارز وجود دارد: وقتی یك الكترون به نوار رسانش برانگیخته می‌شود، باید به طور حقیقی، مقداری هم در ماده جابه‌جا شود. این فاصلة كوچك را به احترام نیلز بور، فیزیكدان دانماركی، «شعاع بور» می‌نامند. در تودة ماده این جابه‌جایی بسیار كوچكتر از ابعاد جسم است، به طوری كه الكترون به‌راحتی می‌تواند در ماده به اندازة لازم جابه‌جا شود. اما اگر كریستال نیمه‌رسانا در حدّ شعاع بور كوچك باشد، دیگر قواعد تودة ماده بر آن حاكم نیست. در این حالت، دیگر نمی‌توان انرژی‌های مجاز را پیوسته در نظر گرفت و بین هر دو تراز انرژی فاصله می‌افتد. تحت این شرایط، مادة نیمه‌رسانا دیگر خاصیت‌های حالت توده‌ای خود را از دست می‌دهد. این اختلاف تأثیر زیادی روی شرایط جذب یا تابش نور در نیمه‌رسانا دارد.
از آنجا كه ترازهای انرژی در نقاط كوانتومی دیگر پیوسته نیستند، كاستن یا افزودن تعدادی اتم به نقطة كوانتومی، باعث تغییر در حاشیة گپ انرژی می‌شود. تغییر نحوة چیده شدن اتم‌ها در سطح نقطة كوانتومی هم باعث تغییر انرژی گپ می‌شود، كه باز هم به دلیل اندازة بسیار كوچك این نقاط است. اندازة گپ انرژی در نقطة كوانتومی همیشه بزرگتر از حالت تودة ماده است. یعنی الكترون‌ها برای جهش از روی گپ، باید انرژی بیشتری آزاد كنند. بنابراین، نور تابش‌شده هم باید طول موج كوتاه‌تری داشته باشد، یا به اصطلاح، انتقال به آبی یافته باشد. این خاصیت باعث ایجاد قابلیت تنظیم طول موج تابشی، و در واقع انتخاب رنگ دلخواه برای نقاط كوانتومی می‌گردد.

روش ساختن نقاط كوانتومی
برای ساختن نقاط كوانتومی می‌توان هم از
روش‌های بالا به پایین و هم از روش‌های پایین به بالا استفاده كرد. روش‌های پایین به بالا امكان تولید انبوه و ارزان نقاط كوانتومی را ایجاد كرده‌اند. مزیت استفاده از روش‌های بالا به پایین، در امكان كنترل بیشتر محل نقاط كوانتومی و جاسازی آنها درون مدارهای الكترونیكی یا ابزارهای آزمایش است.
یكی از روش‌های پایین به بالا،
سنتز كولوئیدی است. در این روش، نمك‌های فلزی به صورت محلول تحت شرایط كنترل‌شده، به حالت بلوری درمی‌آیند. مهمترین مرحله در این روش، جلوگیری از بزرگ شدن بیش از حد مطلوب این بلورهای نانومتری است كه با تغییر دما یا افزودن موادّ خاتمه‌دهندة واكنش یا تثبیت‌كننده‌ها صورت می‌گیرد. در این حالت، برای جلوگیری از به‌هم‌پیوستن ذرات كوانتومی، آنها را با یك لایه از سورفَكتنت‌ها می‌پوشانند. هر چه مراحل سنتز دقیق‌تر كنترل شوند ذرات یكنواخت‌تری به وجود می‌آیند.

 

سورفَكتنت‌ها موادی آلی هستند كه یك سر قطبی (آب‌گریز) و یك سر غیرقطبی (آب‌دوست) دارند. سر قطبی محلول در آب است، اما سر غیر قطبی در آب حل نمی‌شود و به همین علت این مواد همیشه به سطح آب می‌آیند و چون سطح آب محدود است، این مولكول‌ها یك لایة نازكِ به‌هم‌فشرده و منظم را تشكیل می‌دهند. به این خاصیت «خودساماندهی» می‌گویند. انواع مواد شوینده از این نوع‌اند. در مواد شوینده سر غیرقطبی به چربی‌ها و روغن‌ها می‌چسبد و در نتیجه می‌توانیم آنها را با آب بشوییم.

نوع خاصی از نشاندن لایه‌های نازك با استفاده از واكنش‌های الكتروشیمیایی هم از روش‌های دیگر پایین به بالا برای ساختن نقاط كوانتومی هستند.
در روش‌های بالا به پایین، نقاط كوانتومی به صورت نقطه به نقطه روی سطوح سیلیكون حك می‌شوند. این كار با استفاده از
لیتوگرافی پرتو الكترونی یا لیتوگرافی قلم آغشته در ابعاد بسیار ریز امكان‌پذیر است. در این حالت، می‌توان به‌دقت محل قرارگیری نقاط كوانتومی را كنترل كرد و با طراحی مدارهای مناسب در اطراف آنها، بین یك یا چند نقطة كوانتومی با دنیای ماكروسكوپی ارتباط برقرار نمود.

با استفاده از لیتوگرافی پرتو الكترونی می‌توان نقاط كوانتومی را در محل مشخصی حك كرد و با طراحی مدارهای مناسب اطراف آنها، بین یك یا چند نقطة كوانتومی با دنیای ماكروسكوپی ارتباط برقرار نمود.

كاربردهایی برای نقاط كوانتومی
1. نشانگرهای بیولوژیكی
امكان تابش در فركانس‌های مطلوب، نقاط كوانتومی را ابزاری كارآمد برای نشانه‌گذاری و تصویربرداری از سلول‌های موجودات زنده ساخته است. می‌توان نقاط كوانتومی را به انتهای بیومولكول‌های بزرگ مانند پروتئین‌ها یا رشته‌های DNA متصل كرد و از آنها برای شناسایی و ردیابی بیماری‌های درون بدن موجودات زنده استفاده كرد. تنوع طول موج‌های تابش نقاط كوانتومی این امكان را فراهم آورده است كه همزمان چندین نشانگر را در اجزای سلول زنده به كار برد و از نحوه و میزان برهمكنش آنها مطلع شد.
پیش از این از مولكول‌های رنگی برای این كار استفاده می‌شد كه تنوع كمتری از نقاط كوانتومی از نظر رنگ‌ دارند و بیشتر باعث اختلال در فعالیت سلول‌های زنده می‌شوند و برای به‌كارگیری در درون بدن موجودات زنده مناسب نیستند.

2. دیودهای نورانی سفید
قابلیت تنظیم اندازة گپ انرژی با نقاط كوانتومی، این قابلیت را در اختیار ما می‌گذارد كه آنها را به عنوان دیود نورانی به كار بگیریم. به این ترتیب، می‌توان به بازة بیشتری از رنگ‌ها دست یافت و منابع نور با كارآیی بسیار بالا ایجاد كرد. همچنین با تركیب نقاط كوانتومی با ابعاد مختلف، می‌توان منابع پربازده برای تولید نور سفید ایجاد كرد، زیرا همة آنها را می‌توان از یك طریق برانگیخت.
می‌دانیم كه نور سفید را می‌توان به نورهایی با رنگ‌های مختلف تجزیه كرد؛ مانند همان چیزی كه در رنگین‌كمان مشاهده می‌كنیم. معكوس این حالت هم امكان‌پذیر است، یعنی می‌توان با تركیب سه پرتو نوری یا بیشتر، با طول موج‌های مختلف، نوری تولید كرد كه سفید به نظر بیاید. با آنكه نقاط كوانتومی در ابعاد مختلف طول موج‌های مختلفی تابش می‌كنند، اما همة آنها را می‌توان با یك پرتو نور دارای طول موجی در محدودة ماورای بنفش تحریك كرد. درست مانند شكل (ارلن‌های رنگی) كه همة محلول‌ها تحت تابش یك منبع قرار دارند. حال اگر سه تا از این محلول‌ها، و حتی بیشتر، را مخلوط كنیم، با جذب نور ماورای بنفش، نور سفیدرنگی از خود ساطع می‌كنند. چون طیف تابشی نقاط كوانتومی بسیار باریكتر از لامپ‌های التهابی است، دیگر اتلاف انرژی به صورت نور مادون قرمز، كه در روشنایی لامپ بی‌تأثیر است، وجود ندارد. در نتیجه، منبع نور سفید با بازدهی بسیار بیشتری خواهیم داشت.

3. اتم‌های مصنوعی
باردار كردن نقاط كوانتومی، به علت كوچكی، به سادگیِ باردار كردن اجسام بزرگ نیست. برای اضافه كردن هر الكترون به یك نقطة كوانتومی، باید بر انرژی الكترواستاتیك بین الكترون‌های روی نقطة كوانتومی غلبه كرد. این كار را با اِعمال میدان الكتریكی انجام می‌دهند. الكترون‌هایی كه به نقاط كوانتومی اضافه می‌شوند، در ترازهای گسستة انرژی قرار می‌گیرند. این ترازها شبیه ترازهای مختلف اتم‌های عناصرند. به همین علت، به این نقاطِ كوانتومی باردارشده «اتم‌های مصنوعی» می‌گویند كه خواصی متفاوت از اتم‌های عناصر طبیعی دارند. این اتم‌ها، امروزه موضوع تحقیقات وسیعی هستند و تعدادی از آنها به نام اولین كسی كه این آزمایش‌ها را رویشان انجام داده، نامگذاری شده است.

4. عناصر مدارهای نوری
یكی از اصلی‌ترین چالش‌های صنعت ارتباطات، سرعت انتقال داده‌هاست كه در حال حاضر به علت محدودیت طبیعیِ نیمه‌رساناهای توده‌ای در جذب و پاسخ به سیگنال، نمی‌تواند بیشتر از این شود. قابلیت تنظیم انرژی گپ و به تبع آن طیف جذبی و خواص ویژة نقاط كوانتومی، می‌تواند بر این مشكل فائق آید. نقاط كوانتومی همچنین قابلیت ایجاد لیزرهای كارآمدتر با اغتشاش كمتر برای ارتباطات سریع‌تر را فراهم می‌كنند.

5. مولدهای انرژی خورشیدی
در نبود سوخت‌های فسیلی، یكی از منابع مهم تولید انرژی الكتریكی، تابش خورشید است. مشكل اصلیِ مولدهای كنونیِ انرژی خورشیدی، هزینة بالا و كارآیی كمِ آنهاست. سلول‌های خورشیدی از موادّ نیمه‌رسانا تشكیل شده‌اند كه با جذب نور خورشید، الكترون‌ها را به ترازهای باند رسانش هدایت می‌كنند و به نحوی باعث ایجاد نیروی محركة الكتریكی می‌شوند. بازدهی سلول‌های خورشیدی توسط طیف جذبی آنها كه جزو خواص ذاتی نیمه‌رساناهای توده‌ای است تعیین می‌شود. با طراحی نقاط كوانتومی كه بیشتر همپوشانی را در طیف جذبی با طیف نور خورشید داشته باشند، می‌توان بازدهی مولدهای انرژی خورشیدی را تا بیش از 90 درصد افزایش داد.





نوع مطلب : مطالب فیزیک، نانو تکنولوژی، مطالب شیمی، 
برچسب ها : نقاط کوانتومی، نقاط، کوانتوم، فیزیک کوانتوم، کوانتومی، سنتز، نانو مواد، نانو، نانو تکنولوژی، فاینمن، سخنرانی فاینمن، ماکسول، سنتز نانو مواد، سنتز نقاط کوانتومی، سنتز نانو لوله کربنی، روش های سنتز شیمی،




سلام دوستان
شبتون به خیر... امیدوارم حالتون خوب باشه... بازم پنج شنبه شد و من سر وعده ای که دو هفته پیش بهتون دادم اومدم که جواب خود آزمایی های ادبیات فارسی 2 رو براتون آپ کنم....
امروز درس 3 رو براتون آپ میکنم... امیدوارم استفاده بهینه بکنید....

برای دریافت پاسخ خود آزمایی به ادامه مطلب برید


ادامه مطلب


نوع مطلب : مطالب فارسی و دستور و ادبیات، 
برچسب ها : زبان فارسی 2، خودآزمایی، جواب خود آزمایی 2، پاسخ خود آزمایی، درس اول، درس اول زبان فارسی، جواب تمرین زبان فارسی 2، تمرین زبان فارسی 2، پاسخ، جواب، خودآزمایی زبان فارسی، آموزش، آموزش زبان فارسی، زبان فارسی، زبان، فارسی، خودآزمایی ادبیات، خود آزمایی زبان فارسی، درس ادبیات، ادبیات فارسی، ادبیات اول دبیرستان، مطالب دبیرستان، ادبیات 1، ادبیات دبیرستان، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، تیزهوشان، تیزهوشان دزفول، تیزهوشان دزفول آنلاین، تست ادبیات، ادبیات تست،




بازدید: دوشنبه 25 مهر 1390 :: نویسنده : محمد امین کاتب صابر
سلام دوستان
امیدوارم حالتون خوب باشه... شبتون به خیر... امشب یه پست ناب براتون اوردم که مطئنم ازش خوشتون میاد....
این پست راجع به ابزار اندازه گیری هستش...
هممون تو فصل 1 فیزیک 2 باهاش آشنا شدیم اما بهتره که کمی بیشتر از سطح کتاب بلد باشیم....
بیاید با هم این فایل فلش رو ببینیم... مطمئنم حتما خوشتون میاد...






نوع مطلب : مطالب فیزیک، 
برچسب ها : پاسخ نامه، آزمون، آزمون هماهنگ، تیزهوشان، فرزانگان، سوالات تیزهوشان، سوالات فرزانگان، آموزش شیمی، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، نمونه سوال، نمونه سوال شیمی، نمونه، سوال، سوالات، شیمی 2، دزفول، شیمی فرزانگان، علامه حلی، تیزهوش، تیزهوشان آنلاین، شیمی دزفول، دزفول آنلاین، مقدسیان، باغبان، دبیر شیمی، سوالات شیمی 2، امتحانات نوبت اول شیمی، امتحانات نوبت دوم شیمی 2، فلش آموزشی، فلش شیمی، فلش فیزیک، فیزیک 2، آموزش، آموزش فیزیک 2، آموزش الکترونیک، e learning، learning flash files، فایل فلش، شیمی، فلش، فلش شیمی 2، فایل فلش شیمی 2، شیمی 1، شیمی دبیرستان، آزمایش، آزمایشات شیمی، شیمی تیزهوشان، شیمی اول دبیرستان، آموزش شیمی 2، شیمی تیزهوشان 2، آموزش دروس دبیرستان، نمونه سوالات شیمی، فصل اول شیمی،




سلام دوستان

امروز براتون یه نمونه سوال توپ آماده کردم حال کنین.... برا بچه های خودمون(شیخ انصاری دزفول) هنوز یه سری از این نمونه سوال ها رو نخوندیم اما در کل میتونید برا تمیرین امتحان فردا ازشون استفاده کنید...
دیگه من حرف نزنم برم بشینم پا درسم....

فقط دانلود کنید و نظر بدید....

دانلود نمونه سوالات شیمی 2 فصل اول





نوع مطلب : سوالات شیمی، 
برچسب ها : پاسخ نامه، آزمون، آزمون هماهنگ، تیزهوشان، فرزانگان، سوالات تیزهوشان، سوالات فرزانگان، آموزش شیمی، مدرسه آنلاین، دبیرستان آنلاین، نمونه سوال، نمونه سوال شیمی، نمونه، سوال، سوالات، شیمی 2، دزفول، شیمی فرزانگان، علامه حلی، تیزهوش، تیزهوشان آنلاین، شیمی دزفول، دزفول آنلاین، مقدسیان، باغبان، دبیر شیمی، سوالات شیمی 2، امتحانات نوبت اول شیمی، امتحانات نوبت دوم شیمی 2،






( کل صفحات : 3 )    1   2   3   
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات